Amikor 2021-ben a Budapesti Metropolitan Egyetemen írtam a szakdolgozatomat business és team coach szakon, a témám az volt, hogy a coach korábbi vezetői tapasztalata hogyan befolyásolja a működését a vezetőkkel folytatott coaching folyamatban.
A szakdolgozathoz mélyinterjúkat készítettem, melynek egyik kérdésben arra kértem az interjúalanyokat, hogy sorolják fel, mely könyveket érdemes szerintük elolvasnia valakinek, akinek nincs vezetői tapasztalata, s úgy gondolja, érdemes lenne a vezetőkkel történő munkához többet tudnia a helyzetükről. Megjegyzem, csak egyetlen interjúalanyom említette a könyv valódi címét elsőre, inkább Helyzetfüggő vezetés néven emlegetik.
A Vezetés magasabb szinten olyan érzékletesen szemlélteti példákkal a vezetői lét fontos mozzanatait, mint a küldetés, a jövőkép és az értékrend kialakítását, vagy éppen a legendásan jó ügyfélkiszolgálást és az alkalmazottakkal való bánásmódot, hogy hosszú ideig jól emlékeztem rájuk. Walt Disney, autószalonok, szállodák vagy éppen gyerekek kívánságait teljesítő alapítványok történetével illusztrálja a vezetők életének sarokpontjait és mindennapjait.
Segített – akár egy coach – az olyan berögzült gondolkodásmódok ledöntésében, amik például egy cégnél a hierarchikus gondolkodást övezik, s segített a felhatalmazásnak teret adni. S persze letette az elméleti alapokat ahhoz, hogy megtudjam, vezetőként miért és miként kell irányítani a lelkes kezdőket, edzeni a kiábrándult tanulókat, támogatni az óvatos haladókat és delegálni a magabiztos profiknak.
Érdekes volt, amikor évekkel ezelőtt először olvastam arról, hogy beosztottjait egy vezetőnek igenis különbözőképpen kell kezelnie, sőt, egyes beosztottakkal is máshogy kell bánnia, amikor különböző feladatokat végeznek. Bár úgy tűnik, csupa újdonság van a könyvben, mégis valahogy természetesen egyértelmű.