business és team coach

SMART, az okos céltervezési modell

jegyzetfüzet benne smart definíció

Jártál már úgy, hogy belekezdtél valamibe, de nem láttad magad előtt, mit is szeretnél elérni? Hagytál már félbe valamit azért, mert félúton valahol elfogyott a kezdeti lendületed? Céljaink sokszor nem többek, mint homályos elképzelések, megfoghatatlan vágyak. Azonban vannak olyan céltervezési eszközök, amelyek segítenek pontosan meghatározni a céljainkat, elősegítve a gyakorlati megvalósítást is. Ez az írásom az egyik kedvenc eszközömről, a SMART-modellről szól.

TARTALOM

A SMART-célok a megvalósítást segítik elő        

A SMART-modell egy újabb okoseszköz? – Ezt jelenti a SMART

  • SMART vagy SMARTER? Lehet-e még okosabb a cél?          

A SMART-modell azért jó, mert tökéletesen magadra tudod szabni – SMART-célok kitűzése lépésről lépésre              

  • SPECIFIC (JÓL MEGHATÁROZOTT)

Az 5W módszer, a SMART-modell szárnysegédje   

  • MEASURABLE (MÉRHETŐSÉG)       
  • ACHIEVABLE (ELÉRHETŐ, MEGVALÓSÍTHATÓ)         
  • RELEVANT (HELYZETHEZ és a többi célhoz illő, kontextusba helyezhető)     
  • TIME-BOUND (AZAZ IDŐZÍTÉS ÉS HATÁRIDŐ)          

Így segít a SMART a coachingban          

Így tervezz SMART-tal okosan

A SMART-célok a megvalósítást segítik elő

A SMART-célok kitűzése abban segít, hogy a tervekből olyan célok szülessenek,

  • amelyeket egyszerűen, akár egy mondatban is meg tudsz fogalmazni
  • amelyekről tudod, milyen feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy a megvalósultnak tekinthessük
  • amelyekről tudod, hogy ha az előre meghatározott lépéseket megteszed értük, a valóságban is teljesülhetnek
  • amelyekről elmondható, hogy illeszkedik a magánéleti vagy üzleti céljaid közé
  • amelyekről meg tudod mondani, hogy reálisan mikorra, vagy mennyi idő alatt valósulhatnak meg.

Vagyis amelyek reálisan meg is valósulnak majd.

A SMART-modell egy újabb okoseszköz? – Ezt jelenti a SMART

A SMART egy olyan céltervezési eszköz, amely nem csak a nevében okos. Habár a mozaikszó
jelentése magyarul „okos”, ha tovább gondolod, könnyen belátod, hogy valódi okosságról van szó. A
SMART-modell használatával ugyanis több időt nyersz, előbb megtalálod a felhasználható
erőforrásaidat és ezeket az erőforrásaidat jobban ki tudod használni, nem utolsó sorban pedig
könnyebben látod meg, milyen buktatók tarkíthatják a megvalósítás útját.

Nézzük, mit jelent a SMART!

S – SPECIFIC, azaz pontosan meghatározott
M – MEASURABLE, azaz mérhető
A – ACHIEVABLE, azaz elérhető, megvalósítható
R – RELEVANT, azaz hozzád, a helyzethez illő és kontextusba helyezhető
T – TIME-BOUND, azaz időben jól meghatározható – van pontos megvalósítási ideje, határideje

SMART vagy SMARTER? Lehet-e még okosabb a cél?

Egy idő után a SMART még két betűvel bővült, így lett belőle SMARTER.
A két új tag pedig az:
E – EVALUATED, azaz értékelt és az
R – REVISED, azaz időnként felülvizsgált.

A SMART-modell azért jó, mert tökéletesen magadra tudod szabni – SMART-célok kitűzése lépésről lépésre

A SMART egyik legnagyobb előnye, hogy nagyon könnyen ráhúzható a saját céljainkra, sőt, szinte
bármilyen célunkra. Így legyen szó magánéleti, üzleti vagy például tanulással kapcsolatos célról, a
SMART-modellbe helyezve mindjárt sokkal világosabbá válik.

SPECIFIC (JÓL MEGHATÁROZOTT)

A célodnak jól meghatározottnak, konkrétnak kell lennie, különben nem fog sikerülni lehozni a
gyakorlati megvalósítás talajára. Ha túl általánosan vagy terjengősen fogalmazod meg, nem lesz
ereje, nem lesz, ami a szemed előtt lebegjen. Ezért úgy kell megfogalmaznod a célt, hogy „ki lehessen
tűzni a hűtőre”!

Példa:
„Szeretnék angolul tanulni!” – túl általános.
Helyette: „Szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten!”

Az 5W módszer, a SMART-modell szárnysegédje

Az 5W módszer a SMART-modell kiegészítője lehet, amely a célok további pontosítását szolgálja.
Ezeket a kérdéseket érdemes magunknak feltenni az 5W szerint:

What –Mi a célod? Próbáld meg először egy mondatban, a lehető legkonkrétabban megfogalmazni!

Why – Miért szeretnéd/érdemes elérni? Miért fontos neked? Mi és hogyan változnak az életedben,
ha teljesülne? (bónusz kérdés: Valóban ezt akarod?)

Who – Ki az, akit még rajtad kívül, közvetve vagy közvetlenül érint(het) a cél elérése? Milyen
hatással lenne rá(juk), ha teljesülne? Van olyan, akivel/akikkel a megvalósításban együtt kell
működnöd?

Where– Hol tudod ezt megvalósítani? Ne csak a fizikai térre gondolj! Helyszín lehet a virtuális tér is,
vagy például a gazdasági környezet, a társadalmi réteg stb., amit a célod érint.

Which – Milyen erőforrások szükségesek hozzá? Ezek lehetnek fizikai vagy mentális erőforrások, de
lehet ez valakinek a segítsége, engedélye is. Hogyan tudod előteremteni ezeket az erőforrásokat?
Határozd meg az erőforrás-szükséglet mennyiségét is!

MEASURABLE (MÉRHETŐSÉG)

A mérhetőség nemcsak az előrehaladást mutatja, hanem azt is, hogy hogy állunk az erőforrásokkal, a
jelenlegi erőforrás-felhasználással eljutunk-e oda, ahová szeretnénk, illetve, hogy honnan fogjuk
tudni, ha sikerült megvalósítani a célt, vagy a részcélokat.

Példa:
Decemberig – ami még 3,5 hónap (mennyi idő alatt) – szeretnék megtanulni angolul, középfokú
szinten. Ha sikerül, azt onnan fogom tudni, hogy 4-es helyett 5-ös leszek angolból.”

ACHIEVABLE (ELÉRHETŐ, MEGVALÓSÍTHATÓ)

Sokszor járunk úgy, hogy olyan célt tűzünk ki, ami reálisan, a jelenlegi feltételekkel nem
megvalósítható. Ez jó esetben már az elején, a tervezés szakaszában kiderül, rosszabb esetben
viszont ezek lesznek azok a célok, amelyek megvalósítása elakad, félbemarad az egész, vagy
egyszerűen csak feladjuk.
Azonban a tervezés szakaszában feltett segítő kérdésekkel ráébredhetünk, hogy ez valóban a mi
célunk-e, valóban szeretnénk-e elérni vagy sem. Példa:
„Decemberig szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten, ami sikerülhet is, ha mindennap
szánok egy órát a tanulásra. Van pénzem magántanárra és könnyen tanulok nyelveket
.”
Segítő kérdések.

  • Reális számomra ennek a célnak az elérése? Mennyire az?
  • Ha most még nem elérhető, mit tehetek, hogy az legyen? Meg tudok határozni mérföldköveket? El tudom érni, ha több erőforrást használok? Melyek ezek? Rendelkezem velük vagy meg tudom szerezni őket?
  • Mi jelzi majd, hogy elértem a célomat?


RELEVANT (RELEVÁNS, az adott helyzethez és a többi célhoz illő, kontextusba helyezhető)

Tulajdonképpen a relevancia arról szól, hogy vajon most van-e a legjobb idő a megvalósításhoz és
vajon valóban saját célról van-e szó, valamint, hogy nem hátráltat vagy erőltet-e más célokat.
Akkor releváns egy cél, ha

  • jó az időzítés
  • valóban saját cél (tehát például nem mások kedvéért csinálod meg azt az újabb diplomát)
  • a jelenlegi helyzetben elég fontos ahhoz, hogy megvalósítsd
  • nem hátráltat vagy erőltet más célokat, vagy ha mégis, és ennek ellenére is meg akarod valósítani, akkor az jó okkal történik


Példa:
„Decemberig szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten, mert szeretnék egy évet Nagy-
Britanniában tölteni. Mivel angoltanár szeretnék lenni, és jövőre fogok felvételizni
az egyetemre,
most kell felkészülnöm.”


TIME-BOUND (AZAZ IDŐZÍTÉS ÉS HATÁRIDŐ)

A határidők és mérföldkövek a tervezés részei. A tervezés pedig a célmegvalósítás egyik legfontosabb
eleme.
Az időben is megfelelően tervezett célról tudod, hogy

  • mikor fogsz a megvalósításán dolgozni
  • mit teszel meg érte az egyes mérföldkövek eléréséig, a projekt teljes intervallumában
  • mit teszel meg először, mi követi ezt és így tovább
  • mennyi időt tudsz rá szánni, és ez mire lesz elég
  • mikor kezded és mikorra szeretnéd megvalósítani.

Példa:
„Decemberig szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten. Mindennap rá tudok szánni egy órát,
plusz heti kétszer el tudok menni angoltanárhoz. Jövő héten tudom elkezdeni a tanulást és minden
két hétben
megcsinálok egy próbanyelvvizsga tesztet, hogy lássam, hol tartok. Januárban szeretnék
nyelvvizsgázni.”

Így segít a SMART a coachingban

A SMART célállítási modell teljes mértékben személyre szabható és rugalmas kereteket állít. Így
alkalmas a különböző nézőpontok számbavételének elősegítésére és a lehetőségek felmérésére is

Így tervezz SMART-tal okosan

A céltervezés tehát akkor jó, ha a célok

  • specifikusak
  • mérhetőek
  • megvalósíthatóak
  • relevánsak
  • időben meghatározhatóak.

Ezek a tulajdonságok segítik a megfelelő tervek elkészítését és a megvalósítást is. Emellett hasznos,
ha a megvalósítás során

  • egyszerre korlátozott számú célra koncentrálunk
  • időnként felülvizsgáljuk, hogy a célok még mindig érvényesek, fontosak-e
  • írásban is rögzítjük a célokat
  • ellenőrizzük, hogy jó úton haladunk-e a megvalósítás felé
  • kisebb, jól átlátható egységekre bontjuk a nagyobb egységeket
  • a folyamatos motiváció fenntartásához rendszeresen megünnepeljük a már elért eredményeket
  • rugalmasak maradunk és ha szükséges, újratervezünk.

Így segít a coach, a célok meghatározásában

Úgy érzed, jól jönne, ha egy szakember segítene közelebb kerülni a valódi céljaidhoz? Könnyebb
lenne úgy hozzákezdeni a megvalósításhoz, hogyha egy-egy élethelyzetet átbeszélhetnél,
átértékelhetnél valakivel? Olyan szakembert keresel, aki segít feltárni a saját erőforrásaidat?

Egy coach tud ebben segíteni. A célok meghatározásához objektív látásmódra, naprakész ismeretekre
és ítélkezésmentes, támogató jelenlétre van szüksége az érintetteknek.

A személyreszabott konzultáció, a coaching szemlélet, a támogató jelenlét és a nyitott,
ítélkezésmentes kommunikáció garantáltan előre fog vinni. Egy jó coach tud támogatni abban, hogy
együtt új célokat tűzzetek ki és el is érjétek őket.

Mikor fordulj coachhoz?

  • ha új célokat akarsz megfogalmazni
  • ha szükséged van valakire, aki a célok megfogalmazása mellett a megvalósítás során is
    melletted áll
  • ha úgy érzed, segítene egy másik nézőpont, vagy egy szemléletformáló beszélgetés, ahol te
    vagy a középpontban
  • ha nem tudod, milyen erőforrásokra támaszkodhatsz és milyen buktatókra kell felkészülnöd

Ha te is úgy érzed, szükséged lehet egy coach segítségére a tisztább célok és a meghatározásához és
megvalósításához, fordulj hozzám bizalommal!

Legújabb bejegyzések

Az Éva magazin 2023. szeptemberi online számában Naszvadi Judith készített velem interjút.

Rövid interjú a pozitívumokról és kihívásokról a szakdolgozatom írása során

Szeretetnyelvekről férfiaknak, nőknek és szülőknek

Ezeket olvastad már?

Ügyfeleim véleménye

Olvasd el, mit mondanak azok, akik már dolgoztak velem!

Nem tudod, milyen lenne a közös munka?

Gyere és vegyél részt egy 30 perces, ingyenes konzultáción, ahol megismerkedünk egymással és megnézzük, hol van szükséged segítségre és milyen megoldást tudok ajánlani Neked!