Jártál már úgy, hogy belekezdtél valamibe, de nem láttad magad előtt, mit is szeretnél elérni? Hagytál már félbe valamit azért, mert félúton valahol elfogyott a kezdeti lendületed? Céljaink sokszor nem többek, mint homályos elképzelések, megfoghatatlan vágyak. Azonban vannak olyan céltervezési eszközök, amelyek segítenek pontosan meghatározni a céljainkat, elősegítve a gyakorlati megvalósítást is. Ez az írásom az egyik kedvenc eszközömről, a SMART-modellről szól.
TARTALOM
A SMART-célok a megvalósítást segítik elő
A SMART-modell egy újabb okoseszköz? – Ezt jelenti a SMART
- SMART vagy SMARTER? Lehet-e még okosabb a cél?
A SMART-modell azért jó, mert tökéletesen magadra tudod szabni – SMART-célok kitűzése lépésről lépésre
- SPECIFIC (JÓL MEGHATÁROZOTT)
Az 5W módszer, a SMART-modell szárnysegédje
- MEASURABLE (MÉRHETŐSÉG)
- ACHIEVABLE (ELÉRHETŐ, MEGVALÓSÍTHATÓ)
- RELEVANT (HELYZETHEZ és a többi célhoz illő, kontextusba helyezhető)
- TIME-BOUND (AZAZ IDŐZÍTÉS ÉS HATÁRIDŐ)
Így segít a SMART a coachingban
Így tervezz SMART-tal okosan
A SMART-célok a megvalósítást segítik elő
A SMART-célok kitűzése abban segít, hogy a tervekből olyan célok szülessenek,
- amelyeket egyszerűen, akár egy mondatban is meg tudsz fogalmazni
- amelyekről tudod, milyen feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy a megvalósultnak tekinthessük
- amelyekről tudod, hogy ha az előre meghatározott lépéseket megteszed értük, a valóságban is teljesülhetnek
- amelyekről elmondható, hogy illeszkedik a magánéleti vagy üzleti céljaid közé
- amelyekről meg tudod mondani, hogy reálisan mikorra, vagy mennyi idő alatt valósulhatnak meg.
Vagyis amelyek reálisan meg is valósulnak majd.
A SMART-modell egy újabb okoseszköz? – Ezt jelenti a SMART
A SMART egy olyan céltervezési eszköz, amely nem csak a nevében okos. Habár a mozaikszó
jelentése magyarul „okos”, ha tovább gondolod, könnyen belátod, hogy valódi okosságról van szó. A
SMART-modell használatával ugyanis több időt nyersz, előbb megtalálod a felhasználható
erőforrásaidat és ezeket az erőforrásaidat jobban ki tudod használni, nem utolsó sorban pedig
könnyebben látod meg, milyen buktatók tarkíthatják a megvalósítás útját.
Nézzük, mit jelent a SMART!
S – SPECIFIC, azaz pontosan meghatározott
M – MEASURABLE, azaz mérhető
A – ACHIEVABLE, azaz elérhető, megvalósítható
R – RELEVANT, azaz hozzád, a helyzethez illő és kontextusba helyezhető
T – TIME-BOUND, azaz időben jól meghatározható – van pontos megvalósítási ideje, határideje
SMART vagy SMARTER? Lehet-e még okosabb a cél?
Egy idő után a SMART még két betűvel bővült, így lett belőle SMARTER.
A két új tag pedig az:
E – EVALUATED, azaz értékelt és az
R – REVISED, azaz időnként felülvizsgált.
A SMART-modell azért jó, mert tökéletesen magadra tudod szabni – SMART-célok kitűzése lépésről lépésre
A SMART egyik legnagyobb előnye, hogy nagyon könnyen ráhúzható a saját céljainkra, sőt, szinte
bármilyen célunkra. Így legyen szó magánéleti, üzleti vagy például tanulással kapcsolatos célról, a
SMART-modellbe helyezve mindjárt sokkal világosabbá válik.
SPECIFIC (JÓL MEGHATÁROZOTT)
A célodnak jól meghatározottnak, konkrétnak kell lennie, különben nem fog sikerülni lehozni a
gyakorlati megvalósítás talajára. Ha túl általánosan vagy terjengősen fogalmazod meg, nem lesz
ereje, nem lesz, ami a szemed előtt lebegjen. Ezért úgy kell megfogalmaznod a célt, hogy „ki lehessen
tűzni a hűtőre”!
Példa:
„Szeretnék angolul tanulni!” – túl általános.
Helyette: „Szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten!”
Az 5W módszer, a SMART-modell szárnysegédje
Az 5W módszer a SMART-modell kiegészítője lehet, amely a célok további pontosítását szolgálja.
Ezeket a kérdéseket érdemes magunknak feltenni az 5W szerint:
What –Mi a célod? Próbáld meg először egy mondatban, a lehető legkonkrétabban megfogalmazni!
Why – Miért szeretnéd/érdemes elérni? Miért fontos neked? Mi és hogyan változnak az életedben,
ha teljesülne? (bónusz kérdés: Valóban ezt akarod?)
Who – Ki az, akit még rajtad kívül, közvetve vagy közvetlenül érint(het) a cél elérése? Milyen
hatással lenne rá(juk), ha teljesülne? Van olyan, akivel/akikkel a megvalósításban együtt kell
működnöd?
Where– Hol tudod ezt megvalósítani? Ne csak a fizikai térre gondolj! Helyszín lehet a virtuális tér is,
vagy például a gazdasági környezet, a társadalmi réteg stb., amit a célod érint.
Which – Milyen erőforrások szükségesek hozzá? Ezek lehetnek fizikai vagy mentális erőforrások, de
lehet ez valakinek a segítsége, engedélye is. Hogyan tudod előteremteni ezeket az erőforrásokat?
Határozd meg az erőforrás-szükséglet mennyiségét is!
MEASURABLE (MÉRHETŐSÉG)
A mérhetőség nemcsak az előrehaladást mutatja, hanem azt is, hogy hogy állunk az erőforrásokkal, a
jelenlegi erőforrás-felhasználással eljutunk-e oda, ahová szeretnénk, illetve, hogy honnan fogjuk
tudni, ha sikerült megvalósítani a célt, vagy a részcélokat.
Példa:
„Decemberig – ami még 3,5 hónap (mennyi idő alatt) – szeretnék megtanulni angolul, középfokú
szinten. Ha sikerül, azt onnan fogom tudni, hogy 4-es helyett 5-ös leszek angolból.”
ACHIEVABLE (ELÉRHETŐ, MEGVALÓSÍTHATÓ)
Sokszor járunk úgy, hogy olyan célt tűzünk ki, ami reálisan, a jelenlegi feltételekkel nem
megvalósítható. Ez jó esetben már az elején, a tervezés szakaszában kiderül, rosszabb esetben
viszont ezek lesznek azok a célok, amelyek megvalósítása elakad, félbemarad az egész, vagy
egyszerűen csak feladjuk.
Azonban a tervezés szakaszában feltett segítő kérdésekkel ráébredhetünk, hogy ez valóban a mi
célunk-e, valóban szeretnénk-e elérni vagy sem. Példa:
„Decemberig szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten, ami sikerülhet is, ha mindennap
szánok egy órát a tanulásra. Van pénzem magántanárra és könnyen tanulok nyelveket.”
Segítő kérdések.
- Reális számomra ennek a célnak az elérése? Mennyire az?
- Ha most még nem elérhető, mit tehetek, hogy az legyen? Meg tudok határozni mérföldköveket? El tudom érni, ha több erőforrást használok? Melyek ezek? Rendelkezem velük vagy meg tudom szerezni őket?
- Mi jelzi majd, hogy elértem a célomat?
RELEVANT (RELEVÁNS, az adott helyzethez és a többi célhoz illő, kontextusba helyezhető)
Tulajdonképpen a relevancia arról szól, hogy vajon most van-e a legjobb idő a megvalósításhoz és
vajon valóban saját célról van-e szó, valamint, hogy nem hátráltat vagy erőltet-e más célokat.
Akkor releváns egy cél, ha
- jó az időzítés
- valóban saját cél (tehát például nem mások kedvéért csinálod meg azt az újabb diplomát)
- a jelenlegi helyzetben elég fontos ahhoz, hogy megvalósítsd
- nem hátráltat vagy erőltet más célokat, vagy ha mégis, és ennek ellenére is meg akarod valósítani, akkor az jó okkal történik
Példa:
„Decemberig szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten, mert szeretnék egy évet Nagy-
Britanniában tölteni. Mivel angoltanár szeretnék lenni, és jövőre fogok felvételizni az egyetemre,
most kell felkészülnöm.”
TIME-BOUND (AZAZ IDŐZÍTÉS ÉS HATÁRIDŐ)
A határidők és mérföldkövek a tervezés részei. A tervezés pedig a célmegvalósítás egyik legfontosabb
eleme.
Az időben is megfelelően tervezett célról tudod, hogy
- mikor fogsz a megvalósításán dolgozni
- mit teszel meg érte az egyes mérföldkövek eléréséig, a projekt teljes intervallumában
- mit teszel meg először, mi követi ezt és így tovább
- mennyi időt tudsz rá szánni, és ez mire lesz elég
- mikor kezded és mikorra szeretnéd megvalósítani.
Példa:
„Decemberig szeretnék megtanulni angolul, középfokú szinten. Mindennap rá tudok szánni egy órát,
plusz heti kétszer el tudok menni angoltanárhoz. Jövő héten tudom elkezdeni a tanulást és minden
két hétben megcsinálok egy próbanyelvvizsga tesztet, hogy lássam, hol tartok. Januárban szeretnék
nyelvvizsgázni.”
Így segít a SMART a coachingban
A SMART célállítási modell teljes mértékben személyre szabható és rugalmas kereteket állít. Így
alkalmas a különböző nézőpontok számbavételének elősegítésére és a lehetőségek felmérésére is
Így tervezz SMART-tal okosan
A céltervezés tehát akkor jó, ha a célok
- specifikusak
- mérhetőek
- megvalósíthatóak
- relevánsak
- időben meghatározhatóak.
Ezek a tulajdonságok segítik a megfelelő tervek elkészítését és a megvalósítást is. Emellett hasznos,
ha a megvalósítás során
- egyszerre korlátozott számú célra koncentrálunk
- időnként felülvizsgáljuk, hogy a célok még mindig érvényesek, fontosak-e
- írásban is rögzítjük a célokat
- ellenőrizzük, hogy jó úton haladunk-e a megvalósítás felé
- kisebb, jól átlátható egységekre bontjuk a nagyobb egységeket
- a folyamatos motiváció fenntartásához rendszeresen megünnepeljük a már elért eredményeket
- rugalmasak maradunk és ha szükséges, újratervezünk.
Így segít a coach, a célok meghatározásában
Úgy érzed, jól jönne, ha egy szakember segítene közelebb kerülni a valódi céljaidhoz? Könnyebb
lenne úgy hozzákezdeni a megvalósításhoz, hogyha egy-egy élethelyzetet átbeszélhetnél,
átértékelhetnél valakivel? Olyan szakembert keresel, aki segít feltárni a saját erőforrásaidat?
Egy coach tud ebben segíteni. A célok meghatározásához objektív látásmódra, naprakész ismeretekre
és ítélkezésmentes, támogató jelenlétre van szüksége az érintetteknek.
A személyreszabott konzultáció, a coaching szemlélet, a támogató jelenlét és a nyitott,
ítélkezésmentes kommunikáció garantáltan előre fog vinni. Egy jó coach tud támogatni abban, hogy
együtt új célokat tűzzetek ki és el is érjétek őket.
Mikor fordulj coachhoz?
- ha új célokat akarsz megfogalmazni
- ha szükséged van valakire, aki a célok megfogalmazása mellett a megvalósítás során is
melletted áll - ha úgy érzed, segítene egy másik nézőpont, vagy egy szemléletformáló beszélgetés, ahol te
vagy a középpontban - ha nem tudod, milyen erőforrásokra támaszkodhatsz és milyen buktatókra kell felkészülnöd
Ha te is úgy érzed, szükséged lehet egy coach segítségére a tisztább célok és a meghatározásához és
megvalósításához, fordulj hozzám bizalommal!